Wyciąg z regulaminu organizacyjnego
§ 35
REGULAMINU ORGANIZACYJNEGO STAROSTWA POWIATOWEGO
w Czarnkowie
WYDZIAŁ GEODEZJI, KARTOGRAFII I KATASTRU - GK
Wydział Geodezji, Kartografii i Katastru zajmuje się prowadzeniem powiatowego zasobu geodezyjnego i kartograficznego, zarówno w części opisowej i części mapowej, kontroluje i prowadzi klasyfikacje gruntów oraz realizacją zadań państwowej służby geodezyjnej i kartograficznej.
I. W zakresie prowadzenia powiatowego zasobu geodezyjnego i kartograficznego:
1) przyjmowanie i obsługa zgłoszeń robót geodezyjnych i kartograficznych od jednostek wykonawstwa geodezyjnego;
2) dokonywanie uzgodnień dla robót geodezyjno – kartograficznych;
3) prowadzenie kontroli technicznej operatów oraz map z robót geodezyjno-kartograficznych pod względem kompletności, zgodności z dokonanymi uzgodnieniami, instrukcjami technicznymi i przepisami prawa oraz egzekwowanie zaleceń pokontrolnych;
4) prowadzenie i ewidencjonowanie dokumentów powiatowego zasobu geodezyjno–kartograficznego zgodnie z obowiązującymi przepisami prawnymi i technicznymi;
5) obsługa osób fizycznych i prawnych korzystających z zasobu geodezyjno–kartograficznego, w tym sprzedaż map, informacji, i udostępnianie wglądu do dokumentów;
6) wystawianie dokumentu naliczania opłaty oraz licencji za wykorzystane materiały z zasobu i wydane dokumenty;
7) nadawanie cech dokumentów materiałom geodezyjnym wydawanym interesantom;
8) modernizacja i aktualizacja bieżąca zasobu oraz dokumentów ilustrujących zasób.
II. W zakresie ewidencji gruntów i budynków:
1) zakładanie i modernizacja ewidencji gruntów i budynków;
2) prowadzenie i bieżąca aktualizacja części opisowej operatu ewidencji gruntów na podstawie zgłoszonych i nadesłanych zmian;
3) zawiadamianie o wprowadzonych zmianach osoby zainteresowane, a także właściwy organ w sprawach podatków: rolnego, leśnego i od nieruchomości, właściwy miejscowo sąd prowadzący księgi wieczyste, właściwe miejscowo organy statystyczne;
4) wykonywanie urzędowych zestawień zbiorczych danych objętych ewidencją gruntów i budynków – wykazów gruntów, w terminach zgodnych z obowiązującymi przepisami prawa;
5) prowadzenie doraźnych i kompleksowych weryfikacji danych objętych ewidencji gruntów;
6) prowadzenie postępowania ewidencyjnego obejmującego czynności związane z weryfikacją danych, archiwizacją danych i ochroną danych;
7) wydawanie decyzji administracyjnych związanych z wprowadzaniem zmian w operacie ewidencji gruntów i budynków;
8) bieżąca obsługa osób korzystających z ewidencji gruntów oraz jednostek wykonawstwa geodezyjnego, w tym wydawanie wypisów i wyrysów z operatu ewidencji gruntów i budynków, udzielanie informacji, umożliwienie wglądu do operatu opisowo-kartograficznego;
9) prowadzenie rejestru cen i wartości nieruchomości;
10) zapewnienie gminom i ARiMR nieodpłatnego bezpośredniego dostępu do bazy danych ewidencji gruntów i budynków.
III. W zakresie gleboznawczej klasyfikacji gruntów:
1) prowadzenie postępowania związanego z klasyfikacją gruntów;
2) prowadzenie operatu gleboznawczej klasyfikacji gruntów i jego bieżąca aktualizacja;
3) wydawanie decyzji administracyjnych zatwierdzających zmiany klasyfikacji gruntów;
4) prowadzenie okresowych kontroli klasyfikacji gruntów.
5) przeprowadza z urzędu klasyfikacje gruntów rolnych na leśne po dokonanej ocenie udatności w czwartym lub piątym roku od zalesienia gruntu rolnego.
6) przygotowuje upoważnienia dla klasyfikatorów do przeprowadzenia gleboznawczej klasyfikacji gruntów
IV. W zakresie geodezyjnej ewidencji sieci uzbrojenia terenu:
1) gromadzenie i udostępnianie dokumentacji geodezyjnej inwentaryzacji sieci uzbrojenia terenu;
2) kontrola techniczna geodezyjnych pomiarów powykonawczych sieci uzbrojenia terenu pod względem zgodności z instrukcjami technicznymi i wymogami do założenia geodezyjnej ewidencji sieci uzbrojenia terenu;
3) współpraca z jednostkami branżowymi w zakresie wymiany informacji na temat usytuowania zainwentaryzowanych i nowo położonych sieci uzbrojenia terenu.
V. W zakresie koordynacji sytuowania projektowanych sieci uzbrojenia terenu:
1) obsługa techniczna i organizacyjna narad koordynacyjnych z upoważnienia starosty;
2) przyjmowanie oraz analiza wstępna dokumentów zawierających propozycję usytuowania projektowanych sieci;
3) zawiadamianie zainteresowanych osób i podmiotów o sposobie, terminie i miejscu przeprowadzenia narady koordynacyjnej;
4) doręczanie uczestnikom narady koordynacyjnej kopii dokumentów zawierających propozycję usytuowania projektowanych sieci za pomocą komunikacji elektronicznej;
5) sporządzanie i utrwalanie wyników narady w protokole narady koordynacyjnej dotyczącej koordynacji sytuowania projektowanych sieci uzbrojenia terenu;
6) sporządzanie i wydawanie odpisów narady koordynacyjnej;
7) zamieszczanie na dokumentacji projektowej adnotacji, że dokumentacja była przedmiotem narady koordynacyjnej;
8) wystawianie dokumentu obliczenia opłaty dotyczącego uzgadniania sytuowania projektowanych sieci uzbrojenia terenu;
9) wydawanie informacji o koordynowanych projektach.
VI. W zakresie zakładania osnów szczegółowych:
1) prowadzenie zbiorów i map przeglądowych osnów szczegółowych;
2) bieżąca aktualizacja współrzędnych i opisów topograficznych;
3) zlecanie zakładania punktów osnów szczegółowych i zatwierdzanie ich projektów;
4) przeprowadzanie okresowej inwentaryzacji osnów szczegółowych.
5) Przyjmowanie punktów referencyjnych do zbioru osnów szczegółowych
VII. W zakresie zakładania i aktualizacji mapy zasadniczej:
1) prowadzenie mapy zasadniczej i jej bieżąca aktualizacja na podstawie pomiarów geodezyjnych;
2) kontrola opracowań geodezyjno – kartograficznych w zakresie obligatoryjnej i fakultatywnej treści mapy zasadniczej;
3) zakładanie arkuszy mapy zasadniczej;
4) prowadzenie i bieżąca aktualizacja map przeglądowych pokrycia mapą zasadniczą;
5) zlecanie prac geodezyjno – kartograficznych w celu zakładania mapy zasadniczej.
VIII. W zakresie przeprowadzenia powszechnej taksacji nieruchomości, opracowywania i prowadzenia map i tabel taksacyjnych dotyczących nieruchomości
1) przyjmowanie i ewidencjonowanie wyciągów z operatów szacunkowych.
IX. W zakresie ochrony znaków geodezyjnych, grawimetrycznych, magnetycznych:
1) przyjmowanie zawiadomień o uszkodzeniu, lub zniszczeniu znaków od właścicieli nieruchomości;
2) pozyskiwanie informacji od jednostek wykonawstwa geodezyjnego na temat technicznego stanu znaków;
3) wykonywanie okresowych i doraźnych przeglądów i konserwacji znaków;
4) ustawianie urządzeń zabezpieczających i sygnalizujących położenie znaku;
5) zawiadamianie właścicieli nieruchomości o umieszczeniu znaku.
X. W zakresie prowadzenia powiatowych baz danych wchodzących w skład krajowego systemu informacji o terenie:
1) tworzenie numerycznych baz danych na podstawie bezpośrednich pomiarów w terenie;
2) przetwarzanie map analogowych w formę numeryczną na podstawie materiałów istniejących w zasobie geodezyjno – kartograficznym;
3) bieżąca aktualizacja numerycznych baz danych.
XI. W zakresie dysponowania środkami zasobu geodezyjnego i kartograficznego:
1) sporządzanie i przedkładanie do zatwierdzenia rocznego planu finansowego gospodarowania środkami zasobu geodezyjnego i kartograficznego,
2) sporządzanie okresowych i rocznych sprawozdań z wykonania zadań i gospodarowania środkami zasobu geodezyjnego i kartograficznego;
3) występowanie o dofinansowanie powiatowego zasobu geodezyjnego i kartograficznego oraz składanie sprawozdań z wykorzystania przyznanych środków;
4) udzielanie zleceń zgodnie z zasadami dotyczącymi zamówień publicznych.
XII. Kontrola urzędów, instytucji publicznych i przedsiębiorców w zakresie przestrzegania przepisów dotyczących geodezji i kartografii:
1) sprawdzenie zgodności wykonywania prac geodezyjnych i kartograficznych ze standardami technicznymi dotyczącymi geodezji, kartografii oraz krajowego systemu informacji o terenie;
2) sprawdzenie wypełniania obowiązku:
a) zgłaszania prac geodezyjnych i kartograficznych oraz przekazywania materiałów i informacji uzyskanych w wyniku tych prac do państwowego zasobu geodezyjnego i kartograficznego;
b) uzyskiwania zgody na rozpowszechnianie, rozprowadzanie oraz reprodukowanie w celu rozpowszechniania i rozprowadzania map, materiałów fotogrametrycznych
i teledetekcyjnych, stanowiących państwowy zasób geodezyjny i kartograficzny;
c) sprawdzenie posiadania uprawnień zawodowych przez osoby wykonujące samodzielne funkcje w dziedzinie geodezji i kartografii.