Rejestracja klubów sportowych
Wpis do ewidencji klubów sportowych
Wydział Zdrowia i Współpracy Społecznej, pokój 034, tel. (67) 263-01-60 *1147 lub 660 748 366
Uwaga: wnioski do pobrania znajdują się na dole strony.
Podstawa prawna:
1. Ustawa z dnia 25 czerwca 2010 r. o sporcie (Dz.U.2020.1133 t.j.)
Uczniowskie kluby sportowe – art. 4 ust. 4
Kluby sportowe działające w formie stowarzyszenia, których statuty nie przewidują prowadzenia działalności gospodarczej – art. 4 ust. 7
2. Ustawa z dnia 7 kwietnia 1989 r. – Prawo o stowarzyszeniach (Dz.U.2020.2261 t.j.)
3. Rozporządzenie Ministra Sportu i Turystyki z dnia 18 października 2011 r. w sprawie ewidencji klubów sportowych (Dz.U.2011.243.1449)
Uczniowskie kluby sportowe i kluby sportowe działające w formie stowarzyszenia, których statuty nie przewidują prowadzenia działalności gospodarczej uzyskują osobowość prawną w momencie wpisania do ewidencji starosty właściwego ze względu na siedzibę stowarzyszenia. Wpisu do ewidencji dokonuje się na podstawie wniosku. Wpis i odmowa wpisu do ewidencji następuje w drodze decyzji.
Wydział:
Wniosek do starosty o wpis do ewidencji uczniowskich klubów sportowych i klubów sportowych działających w formie stowarzyszenia, których statuty nie przewidują prowadzenia działalności gospodarczej, należy złożyć w Starostwie Powiatowym w Czarnkowie, ul. Rybaki 3, 64-700 Czarnków, Wydział Zdrowia i Współpracy Społecznej, pok. 034, tel. (67) 263-01-60 *1147 lub 660 748 366.
Wymagane dokumenty:
Dokumenty wymagane przy rejestracji uczniowskich klubów sportowych i klubów sportowych działających w formie stowarzyszenia, których statuty nie przewidują prowadzenia działalności gospodarczej:
1. Wniosek do Starosty o wpis do ewidencji
Załącznik nr 1 - wniosek o wpis uczniowskiego klubu sportowego do ewidencji
Załącznik nr 2 – wniosek o wpis do ewidencji klubu sportowego działającego w formie stowarzyszenia, którego statut nie przewiduje prowadzenia działalności gospodarczej
2. Protokół z zebrania założycielskiego wraz z załącznikami:
· listą obecności na zebraniu założycielskim
· uchwałą o utworzeniu klubu sportowego, określającą jego nazwę i siedzibę
· uchwałą o zatwierdzeniu statutu
· uchwałą o powołaniu komitetu założycielskiego i upoważnieniu go do przeprowadzenia czynności rejestracyjnych.
Załącznik nr 3 – przykładowy protokół z zebrania założycielskiego
3. Listę założycieli, zawierającą ich imiona i nazwiska, daty i miejsca urodzenia, miejsca zamieszkania oraz własnoręczne podpisy
Załącznik nr 4 – wzór listy założycieli
4. Informację o adresie siedziby klubu sportowego i osób wyznaczonych do kontaktu
5. 2 egzemplarze przyjętego statutu
Załącznik nr 5 – wzór statutu
Statut powinien określać w szczególności:
· nazwę stowarzyszenia, odróżniającą je od innych stowarzyszeń, organizacji i instytucji,
· teren działania i siedzibę stowarzyszenia,
· cele i sposoby ich realizacji,
· sposób nabywania i utraty członkostwa, przyczyny utraty członkostwa oraz prawa i obowiązki członków,
· władze stowarzyszenia, tryb dokonywania ich wyboru, uzupełniania składu oraz ich kompetencje,
· sposób reprezentowania stowarzyszenia oraz zaciągania zobowiązań majątkowych, a także warunki ważności jego uchwał,
· sposób uzyskiwania środków finansowych oraz ustanawiania składek członkowskich,
· zasady dokonywania zmian statutu,
· sposób rozwiązania się stowarzyszenia.
6. Dowód uiszczenia opłaty skarbowej
Opłaty:
Klub ubiegający się o wpis, zobowiązany jest do uiszczenia opłaty skarbowej za wydanie decyzji o wpisie do ewidencji w wysokości 10 zł (podstawa prawna – ustawa z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej (Dz.U.2019.1000 t.j. załącznik cz. I ust. 53)
Wpłaty można dokonać:
1. na rachunek bankowy Urzędu Miasta Czarnków: PKO Bank Polski 22 1020 3903 0000 1402 0046 2747. W dowodzie wpłaty należy dopisać imię i nazwisko podatnika oraz czego opłata dotyczy.
2. w kasie Urzędu Miasta Czarnków:
Kasy znajdują się na parterze Ratusza i czynne są w następujących godzinach:
poniedziałek 8:00-15:00,
wtorek-czwartek 8:00-14:30,
piątek 8:00-14:00.
Termin:
Zgodnie z art. 35 ustawy z dnia 14 czerwca 1960r. Kodeks Postępowania Administracyjnego organ ma obowiązek załatwienia sprawy nie później niż w ciągu miesiąca, a w sprawach szczególnie skomplikowanych nie później niż w ciągu dwóch miesięcy od dnia wszczęcia postępowania.
Tryb odwołania:
Od wydanej decyzji służy stronie prawo wniesienia odwołania do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Pile za pośrednictwem tut. urzędu w terminie 14 dni od daty doręczenia decyzji.
Informacje dodatkowe:
Zarejestrowany uczniowski klub sportowy i klub sportowy działający w formie stowarzyszenia, którego statut nie przewiduje prowadzenia działalności gospodarczej uzyskuje osobowość prawną z dniem wpisu do ewidencji.
Z chwilą wpisania stowarzyszenia do ewidencji powinno ono m.in.: powołać Zarząd i Komisję Rewizyjną, powiadamiając o tym organ rejestrujący.
W tym celu w ciągu 14 dni należy złożyć wniosek o dokonanie wpisu do ewidencji składu Zarządu, załączając do niego listę obecności z Walnego Zebrania Wyborczego.
Załącznik nr 6 – wniosek o dokonanie wpisu składu Zarządu
Załącznik nr 7 – wniosek o dokonanie wpisu składu Komisji Rewizyjnej
Zarząd Stowarzyszenia wpisanego do ewidencji zobowiązany jest każdorazowo w terminie 14 dni do informowania Starosty Czarnkowsko-Trzcianeckiego o zmianie danych w składzie Zarządu i Komisji Rewizyjnej, zmianie siedziby klubu oraz zmianie innych danych w ewidencji klubu.
Załącznik nr 8 – wniosek o dokonanie zmiany składu Zarządu i Komisji Rewizyjnej
Załącznik nr 9 – wniosek o dokonanie zmiany adresu klubu
Załącznik nr 9a – wniosek o dokonanie zmiany innych danych w ewidencji klubu
WAŻNE!!! STOWARZYSZENIE JEST ZOBOWIĄZANE:
- uzyskać Numer Identyfikacji Podatkowej (NIP),
- uzyskać Statystyczny Numer Identyfikacyjny „Regon”
- wypełniać obowiązkowe sprawozdania zgodnie z obowiązującymi przepisami.
Obowiązkiem stowarzyszenia jest poinformowanie Starosty Czarnkowsko-Trzcianeckiego o zwoływaniu Walnego Zebrania. W razie zwołania Walnego Zebrania, na którym podejmowana będzie uchwała o likwidacji stowarzyszenia, należy w tej sprawie skontaktować się z organem nadzorującym w celu zaopiniowania uchwały o przeznaczeniu majątku. Po podjęciu uchwały o likwidacji stowarzyszenia, ustępujący Zarząd musi zgłosić ten fakt w lokalnym Urzędzie Skarbowym i Urzędzie Statystycznym.