Zadania Powiatowego Rzecznika Konsumentów
Zadaniem rzecznika jest udzielanie konsumentom porad oraz informacji prawnej. Powiatowy Rzecznik Konsumentów działa wyłącznie w sprawach konsumenckich, a więc w sprawach dotyczących zawierania i wykonywania umów cywilnoprawnych pomiędzy konsumentem, a przedsiębiorcą. Zgodnie z art.221 kodeksu cywilnego za konsumenta uważa się osobę fizyczną dokonującą czynności prawnej niezwiązanej bezpośrednio z jej działalnością gospodarczą lub zawodową. Zgodnie z art. 431 k.c. przedsiębiorcą jest osoba fizyczna, osoba prawna i jednostka organizacyjna, prowadząca we własnym imieniu działalność gospodarczą lub zawodową.
Sprawy konsumenckie to w szczególności sprawy dot.: umów sprzedaży, umów o świadczenie usług przez „fachowców”, a więc serwisy naprawcze, firmy świadczące usługi remontowe, wykonawcy mebli stolarki okiennej i innych rzeczy wykonywanych na zamówienie, rzemieślnicy świadczący usługi, umów o świadczenie usług: telekomunikacyjnych, turystycznych, przewozowych i pocztowych, bankowych, energetycznych, związanych z obrotem nieruchomościami.
Powiatowy Rzecznik Konsumentów działa wyłącznie na rzecz mieszkańców Powiatu Czarnkowsko-Trzcianeckiego. Osoby mieszkające poza Powiatem Czarnkowsko-Trzcianeckim powinny zwrócić się o pomoc do rzecznika konsumentów w swoim mieście lub powiecie.
Dane rzeczników konsumentów na terenie kraju można znaleźć na stronie Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów http://www.uokik.gov.pl/pl/ochrona_konsumentow/rzecznicy/.
Szukasz pomocy, przydatne linki:
ochrona danych osobowych
Uwagi oraz zastrzeżenia dotyczące naruszenia danych osobowych można zgłaszać do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych
ochrony dóbr osobistych
Osoby, poszukujące porady prawnej, których dobra osobiste zostały naruszone powinny zwrócić się do radcy prawnego albo adwokata.
ochrony praw pacjentów NFZ.
Rzecznik Praw Pacjenta Narodowego Funduszu Zdrowia udziela porad w tym zakresie. http://www.bpp.gov.pl/
ochrony praw ubezpieczonych
Sprawami w szczególności dot. zakresu spraw bankowych i ubezpieczeń zajmuje się Rzecznik Finansowy
ochrony praw członków spółdzielni mieszkaniowych
Członkowie spółdzielni powinni kierować swoje roszczenia do spółdzielni, a po wyczerpaniu drogi wewnątrzspółdzielczej – przed sądem. W niektórych sprawach pomocy udzielić może Krajowa Rada Spółdzielcza
www.krs.com.pl/home.php
w sprawie sporów z organami administracji publicznej.
Osoby poszukujące porady prawnej w dochodzeniu roszczeń od organów administracji publicznej powinny zwrócić się do radcy prawnego albo adwokata.