Wydział Komunikacji_wnioski i druki do pobrania
Informacja
dotycząca zmiany przepisów w zakresie obowiązku rejestracji pojazdów oraz zawiadamiania o zbyciu pojazdu
Na podstawie Ustawy z dnia 07 lipca 2023 r. o zmianie niektórych ustaw w celu ograniczania niektórych skutków kradzieży tożsamości /Dz.U.2023.1394/, zmieniają się przepisy dotyczące rejestracji pojazdów oraz zawiadamiania o zbyciu/nabyciu. Nowe przepisy obowiązują od 01.01.2024 r.Od dnia 01.01.2024 r. właściciel pojazdu jest obowiązany złożyć wniosek o rejestrację pojazdu w terminie 30 dni od dnia:
nabycia pojazdu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej;
- dopuszczenia do obrotu przez organ Krajowej Administracji Skarbowej pojazdu sprowadzonego z terytorium państwa niebędącego państwem członkowskim Unii Europejskiej;
- sprowadzenia pojazdu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej z terytorium państwa członkowskiego Unii Europejskiej.
W przypadku nabycia pojazdu w drodze spadku termin, będzie biegł od dnia prawomocnego orzeczenia sądu o stwierdzeniu nabycia spadku albo sporządzenia aktu poświadczenia dziedziczenia.
W przypadku gdy właścicielem pojazdu jest przedsiębiorca prowadzący na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej działalność gospodarczą w zakresie obrotu pojazdami, będzie obowiązany do złożenia wniosku o rejestrację pojazdu w terminie 90 dni.
Powyższego nie stosuje się w przypadku, gdy właściciel pojazdu nabytego na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej dokona zbycia tego pojazdu przed upływem wskazanych terminów.
Wysokość kar administracyjnych od dnia 01.01.2024 r.
Właściciel pojazdu zobowiązany jest do złożenia wniosku o rejestrację pojazdu w terminie 30 dni (dotyczy wszystkich właścicieli z wyłączeniem przedsiębiorców prowadzących działalność gospodarczą w zakresie obrotu pojazdami) jeżeli wniosek nie zostanie złożony w terminie, podlega karze pieniężnej w wysokości 500 zł. W przypadku niezłożenia wniosku o rejestrację pojazdu w terminie 180 dni, karę pieniężną nakłada się w wysokości 1000 zł.
Właściciel pojazdu zobowiązany jest do złożenia wniosku o rejestrację pojazdu w terminie 90 dni (dotyczy przedsiębiorców prowadzących działalność gospodarczą w zakresie obrotu pojazdami) jeżeli wniosek nie zostanie złożony w terminie, podlega karze pieniężnej w wysokości 1000 zł.
W przypadku złożenia wniosku o rejestrację pojazdu w terminie przekraczającym 180 dni, karę pieniężną nakłada się w wysokości 2000 zł.
Właściciel pojazdu zarejestrowanego na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, który nie zawiadomi starosty o zbyciu pojazdu w terminie 30 dni, podlega karze pieniężnej w wysokości 250 zł.
Przypominamy tez naszym mieszkańcom, że zawiadomienie o zbyciu nie wymaga wizyty w Wydziale Komunikacji i można je:
- przesłać drogą elektroniczną za pośrednictwem platformy ePUAP (zawiadomienie musi być podpisane profilem zaufanym lub podpisem kwalifikowanym) ,
- przesłać droga pocztową na adres:
Starostwa Powiatowego w Czarnkowie,
ul. Rybaki 3,
64-700 Czarnków - złożyć w biurze obsługi klienta Starostwa Powiatowego znajdującym się w budynku przy ul. Rybaki 3 w Czarnkowie
Wnioski i druki:
Rejestracja pojazdu:
- Rejestracja nowego pojazdu
- Rejestracja pojazdu zabytkowego
- Przerejestrowanie pojazdu
- Złożenie zawiadomienia o zbyciu pojazdu
- Wyrejestrowanie pojazdu w przypadku przekazania do stacji demontażu pojazdów
- Odbiór dowodu rejestracyjnego (wymiana pozwolenia czasowego na dowód rejestracyjny)
- Uzyskanie wtórnika dowodu rejestracyjnego w przypadku jego zniszczenia
- Złożenie zawiadomienia o zmianie danych zawartych w dowodzie rejestracyjnym
- Uzyskanie wtórnika tablic rejestracyjnych w przypadku ich zniszczenia lub utraty oraz dodatkowej zalegalizowanej tablicy rejestracyjnej do oznaczenia bagażnika