Informacja dla stowarzyszeń zwykłych
Informacja dla stowarzyszeń zwykłych
Przypominamy, że 20 maja 2016 r. weszła w życie nowelizacja ustawy Prawo o stowarzyszeniach. Zmiany dotyczą także stowarzyszeń zwykłych powstałych przed tą datą, które muszą „przerejestrować się" w ewidencji stowarzyszeń zwykłych.
Zmiany dot.
- możliwości korzystania z dotacji,
-sposobu rejestracji stowarzyszenia zwykłego,
- koncepcji tworzenia
- funkcjonowania stowarzyszeń
Zmiany te dotyczą także stowarzyszeń zwykłych założonych przed 20 maja 2016 roku. Stowarzyszenia zwykłe mają czas na dostosowanie do nowych przepisów do 20 maja 2018 roku.
W CELU DOSTOSOWANIA STOWARZYSZENIA ZWYKŁEGO DO NOWYCH PRZEPISÓW NALEŻY:
- Sprawdzić regulamin stowarzyszenia zwykłego
Zgodnie z art. 40 ustawy Prawo o stowarzyszeniach regulamin musi określać:
- Nazwę stowarzyszenia,
- Cel lub cele i środki działania (sposób realizacji celów),
- Teren działania,
- Siedzibę stowarzyszenia,
- Zasady wyboru przedstawiciela reprezentującego stowarzyszenie zwykłe albo zarządu
- zasady dokonywania zmian regulaminu działalności,
- sposób nabycia i utraty członkostwa
- sposób rozwiązania stowarzyszenia zwykłego,
W regulaminie warto również wpisać źródła środków finansowych na działalność stowarzyszenia.
Jeżeli stowarzyszenie chce mieć zarząd i komisję rewizyjną, wówczas w regulaminie muszą znaleźć się zapisy regulujące:
- tryb wyboru i uzupełniania składu zarządu i komisji rewizyjnej
- kompetencje tych organów,
- warunki ważności uchwał zarządu
- sposób reprezentowania stowarzyszenia zwykłego, w tym w szczególności zaciągania zobowiązań majątkowych.
Jeśli w regulaminie stowarzyszenia zwykłego nie ma wszystkich wymaganych ustawowo zapisów – należy je wprowadzić.
- Przedstawiciel lub zarząd stowarzyszenia zwykłego
Stowarzyszenie zwykłe może być zarządzane, reprezentowane przez przedstawiciela albo przez zarząd.
- Komisja rewizyjna
Stowarzyszenie zwykłe może powołać komisję rewizyjną.
Komisja rewizyjna w stowarzyszeniu zwykłym nie jest obowiązkowym organem.
- Zebranie członków stowarzyszenia zwykłego
Dotychczasowy przedstawiciel stowarzyszenia zwykłego powinien zwołać zebranie członków.
Na zebraniu należy podjąć następujące uchwały:
- o zmianie regulaminu,
- o wyborze zarządu – jeśli stowarzyszenie zdecydowało, że chce powołać zarząd do reprezentowania stowarzyszenia,
- o wyborze przedstawiciela – w sytuacji gdy przedstawicielem będzie nowa osoba,
- o wyborze komisji rewizyjnej - jeśli stowarzyszenie zwykłe zdecydowało się mieć organ nadzoru.
Z zebrania członków należy przygotować następujące dokumenty:
- lista obecności – zawierająca imiona i nazwiska członków, datę i miejsce urodzenia, miejsce zamieszkania, własnoręczne podpisy,
- protokół zebrania członków,
- Dokumenty wymagane przy wpisie (przerejestrowaniu) do ewidencji stowarzyszeń zwykłych
- wniosek o wpisanie (przerejstrowanie) do ewidencji stowarzyszeń
- regulamin działalności
- protokół z zebrania,
- podjęte uchwały
- lista obecności
- dane przedstawiciela albo wszystkich członków zarządu – imię i nazwisko, adres zamieszkania, numer PESEL.
- dane członków komisji rewizyjnej – jeśli została wybrana – imię i nazwisko, adres zamieszkania, numer PESEL.
WAŻNE:
Na podstawie art. 10 ustawy z dnia 25 września 2015 roku o zmianie ustawy – Prawo o stowarzyszeniach oraz niektórych innych ustaw stowarzyszenie zwykłe ma wyznaczony termin do 20 maja 2018 r. na zmianę wpisu w ewidencji stowarzyszeń zwykłych.
Brak wpisu skutkuje rozwiązaniem stowarzyszenia zwykłego z mocy prawa.
Do dnia dokonania wpisu (przerejestrowania) do ewidencji stowarzyszenia zwykłe działają na podstawie przepisów dotychczasowych.